Bushcamps, kangaroo's en regen. - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu Bushcamps, kangaroo's en regen. - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu

Bushcamps, kangaroo's en regen.

Door: reiniersnethlage

Blijf op de hoogte en volg Reinier

05 Maart 2012 | Australië, Byron Bay

G'day

Ik heb de afgelopen tijd samen met Tijmen en Rick in een campervan rond Sydney gereden. We hebben veel gezien en nog veel meer meegemaakt, we hadden bijna nooit internet. En ik heb hier dus even heel erg snel opgeschreven wat we ongeveer gedaan hebben. We hebben ook nog samen met Frans en Ester gereisd, zij reizen al ongeveer 10 jaar elk jaar een paar maanden door Australie. Ze zijn dus echte kenners en hebben ons een beetje het een en ander laten zien. Van hen hebben we dus ook erg veel kunnen leren over Australie, wat erg interresant was. Ik vond het erg leuk om het binnenland in te gaan en het echte Australie te zien. Dat het ook nog eens heel erg gezellig was, was erg mooi meegenomen. De regen was aan het einde een beetje een spelbreker, maar we hebben geprobeerd het zo veel mogelijk te negeren. Ondanks de regen was de sfeer ook de laatste dagen nog even goed. Op dit moment zit ik met Tijmen in Byron Bay en gaat het echte backpacken weer beginnen. Wat anders is dan rijden met een campervan, maar daarom niet minder leuk. Ik hoop dat alle kaarten die ik heb verstuurd goed zijn aangekomen.


dinsdag 21 februari (sydney),
Na een heerlijke nacht met veel slaap, heb ik in de ochtend de dingen gedaan die gedaan moesten worden. Ik heb mijn laundry eindelijk weer eens gedaan. De droger deed zijn werk alleen niet helemaal goed en mijn kleren waren nog vochtig, dus ik heb iets gedaan wat ik waarschijnlijk 3 maanden geleden niet had gedaan, ik ben gaan klagen. En daardoor heb ik toch weer mooi mijn 4 dollar terug gekregen, eigenlijk om de droger nog een keer te gebruiken, maar ik heb mijn kleren nu maar in de room opgehangen. Daarna heb ik een aantal uren besteed om wat kaarten uit te zoeken en te schrijven, ik wist niet dat dat zo veel moeite kost. Toen ik na de lunch in een souvenirshop stond werd ik opeens op mijn schouder geklopt, stond Felix daar (duitser waarmee ik door Christenchurch had gelopen). Met hem heb ik daarna door het centrum, de rocks en over de Harbour Brigde gelopen. Een aardige duitser is dit, en het was dus ook erg gezellig. Ik heb wel weer gewoon alleen gegeten, dezelfde pasta pesto als gister. Na het eten ben ik met de ferry naar Manly geweest, wilde ik gewoon echt heel erg graag doen. Na even naar het strand te zijn gelopen ben ik weer terug gegaan. In het hostel aangekomen ben ik gelijk gaan slapen, het was namelijk al best wel laat.

Woensdag 22 februari (sydney),
Op woensdag heb ik niet heel erg veel gedaan, ik ben door Sydney gelopen en heb wat souvenirs gekocht. In de middag ben ik naar Manly gegaan in de veronderstelling daar nog een barbeque te doen, maar die ging niet meer door omdat veel mensen toch niet meer konden. In de avond ben ik weer even langs Nienke gegaan om mijn surfboard op te halen. Tijmen kwam deze avond aan en ik hoopte hem gelijk te kunnen zien, maar zij kwamen niet meer naar de city omdat het te laat was. Dus ben ik maar redelijk vroeg gaan slapen.

Donderdag 23 februari (bulli),
Donderdag was het in de ochtend gelijk al verschrikkelijk warm en dat werd nog een versterkt doordat ik met alles wat ik had rondliep. Ik ben nog even kort langs school geweest om daar wat mensen voor de laatste keer te groeten. Daarna in de trein zelf een compliment gekregen van iemand die vond dat ik het erg goed deed met mijn surfboard. Bij Central had ik met Tijmen en Rick (de vader van Tijmen) afgesproken. We zijn dus met z'n drieen in onze jucy wagen gaan rijden richting het zuiden. We zijn door een national park gereden naar Bulli, een klein stadje aan het stand. Daar waren Frans en Ester, familie van Rick en Tijmen, al op de camping en zij hebben ons in de avond getrakteerd op fish&chips.

Vrijdag 24 februari (bulli),
We zijn op deze vrijdag nergens naartoe gegaan, wat wel lekker rustig was. Het was weer prachtig weer en heel erg warm. Tijmen en ik hebben in de ochtend en in de late middag gesurfd. Tussen 12 en 3 was het gewoon veel te warm om in de zon te zijn, wat we dus ook niet hebben gedaan (behalve toen we ijsjes gingen halen bij de maccas (spreek je uit als mackers)). In de avond heb ik samen met Rick heerlijke (al zeg ik het zelf) spaghetti carbonara gemaakt, al deed Rick uiteraard het meeste werk.

Zaterdag 25 februari (Deua national park),
Op zaterdag zijn we gaan rijden, 5 personen verdeeld over 2 auto's, weer in zuidelijke richting. We hebben best wel een flink stuk afgelegd en zijn uiteindelijk ook vanaf de kust het binnenland ingereden. Het landschap werd dus ook een stuk droger, we reden over gravelwegen. We zijn gaan overnachten op een bushcamp in het Deua National Park, een bushcamp is heel simpel een plek in de bush waar je kan overnachten, soms moet je een kleine fee betalen, soms is het gratis. Na een kleine, maar leuke (want we moesten door een rivier) wandeltocht naar The big hole, hebben we in de avond weer een echte barbie gedaan. Deze keer was ik echter niet degene die het vlees aan het bereiden was, raar maar het vlees was er niet minder lekker om. Omdat we dus helemal in de middle of nowhere waren konden we in de avond prachtig de sterren zien, heerlijk met een kampvuur erbij.

Zondag 26 februari (Jindabyne),
Heel rustig zijn we wakker geworden en zijn we weer gaan rijden, via Cooma naar Jindabyne. Dit was weer een erg mooie tocht, en het rijden op unsealed wegen begint ook een beetje te wennen. In Jindabyne zijn we op een camping gaan staan. Hier konden we even op het internet en kwamen we erachter dat het nog steeds niet echt goed gaat met prins Friso, wat natuurlijk een erg triest verhaal is. We hebben weer een soort barbie gedaan als avondeten.

Maandag 27 februari (Tom groggin @ kosciuszko national park),
Ik heb best wel een goede en lange nachte gehad in mijn Penthouse (ik slaap eigenlijk op het dak van de wagen). We zijn het volgende national park in gereden, wat ook wel bekend staat als de 'snowy mountains'. Ik voel dat jullie er nu helemaal niks van begrijpen, maar ja; ze hebben bergen in Australie en in de winter kan je daar ook echt skien. Het is echter totaal niet te vergelijken met de bij ons bekende Alpen, maarja dat is voor de mensen hier nou eenmaal best wel een stukje vliegen. Het was een beetje mistig dus we konden de bergen niet echt goed zien, ik geloof daarom ook niet dat ze er echt zijn. We zijn gaan overnachten op een bushcamp genaamd Tom Groggin, precies tegen de grens met Victoria aan. Toen we hier aankwamen zagen we kangaroo's, heel veel kangaroo's. Ze waren echt overal en ze keken ons nog meer aan dan dat wij hen aankeken, ik vind het geweldig beesten. In de avond hebben we weer zo'n lekkere barbie gedaan en hadden we daarna weer een prachtig kampvuur. Er waren eventjes erg veel vliegjes, wat irritant was, maar verder was het een heerlijke en hele gezellig avond. Er was nog geen wolkje aan de lucht....

Dinsdag 28 februari (evacuatie Tumut),
Toen ik wakker werd vroeg ik me eerst af waarom mijn voeten nat waren en vrij snel daarna wat het tikkende geluid op mijn dak was. Ik kwam erachter dat het heel erg hard aan het regenen was. En toen ik naar buiten keek zag ik dat het hele gebied waar onze twee auto's stonden onder water stond. De kangaroo's waren vanaf een afstandje lachend aan het toekijken hoe wij tot over onze enkels in het water stonden. Gelukkig hadden Frans en Ester hun zelfgemaakte tent naast de auto opgezet en werden daaronder dus alleen je voeten nat. We zijn maar gaan rijden naar Tumut. Onderweg nog her en der gestopt, onder andere bij een groot powerstation. In Tumut, het regende trouwens nog steeds, zijn we op de camping gaan staan en zijn we lekker gaan koken in de campingskitchen. Totdat er iemand in zijn pyjama naar ons toe kwam, althans dat leek zo. Het was zijn overall van de SES (state emergency service), en hij kwam ons vertellen dat we weg moesten. De hele camping werd geevacueerd, omdat de rivier waar we aanstonden 3,5 m zou gaan stijgen. We moesten allemaal naar een hoger gelegen parkeerterrein, hier zijn we maar in de camper van Frans en Ester gaan zitten, omdat het nog steeds aan het regenen was.

Woensdag 29 februari (Cowra),
Het was gestopt met regenen (voorlopig) en we hebben afscheid van elkaar genomen. Frans en Ester gingen naar het zuiden en wij naar het noorden. Ik vond het erg leuk dat Frans en Ester ons op sleeptouw hebben genomen en mooie plekken hebben laten zien, waar we anders nooit naartoe zouden zijn gegaan. Het regende eigenlijk gewoon de hele dag, wat dus niet heel erg chill was. We hebben besloten om in Cowra in een motel te slapen. Eerst waren we naar een camping gereden, maar daar waren nog maar 2 mensen en de mevrouw van de receptie zei dat we beter niet op de camping konden gaan staan. Mijn matras was best wel doorweekt en die kon dus mooi drogen. En we hadden lekker thee en het was echt een verstandige keuze.

Donderdag 1 maart (Sofala),
Het viel wel mee met de regen in de ochtend, en na de heerlijke nacht zijn de we dus vol goede moet vertrokken. Eerst zijn we naar de Abercrombie cave gegaan, een mooie grot. Daarna zijn we naar Milltorpe gegaan, dit 'oude' stadje was een beetje teleurstellend. We hebben daar wel lekker even kunnen lunchen, het was inmiddels alweer heel erg hard aan het regenen. In Bathurst, wat dan een beetje de bewoonde wereld was, hebben we boodschappen gedaan. Hierna zijn we gereden naar Sofala, wat totaal niet de bewoonde wereld was. Toen we door het dorpje (1 straat, 10 huizen) reden werden we door iedereen (6 oude mannen op een bankje) aangestaard. We zijn een stukje buiten het dorp op een bushcamp gaan staan. We waren helemaal alleen daar, behalve dan de hond die ons gezelschap hield. We hadden niet echt goed licht en een kampvuur was door de harde regenval niet mogelijk, we zijn dus toen het donker werd ons bed ingegaan (dat was rond half 9).

Vrijdag 2 maart (Sandy Hollow),
Na een niet zo heel erg fijne nacht, ik had het koud en mijn bed was nat, zijn we vrij vroeg weer vertrokken. We hebben de hond, die op een van onze stoelen had geslapen, een boterham gegeven. Door de regen zijn we gereden naar Sandy Hollow, daar was dan een camping, maar voor de rest was er helemaal niets. Het lag aan een grote weg en had daarom ook nog een kroeg. Hier hebben we in de avond na het eten wat gedronken. Het was karaoke avond en het volk wat er was kwam rechtstreeks uit een film. Het waren allemaal echte australische boeren, ik moest me soms echt inhouden om niet te gaan lachen. Het was natuurlijk ook weer een grote familie en iedereen kende elkaar, daarom werden wij dus ook best wel raar aangekeken. We hebben met beide 'uitsmijters' gesproken, wat ook bijzonder vermakelijk was.

Zaterdag 3 maart (sydney)
We zijn, na weer een niet hele chille nacht, vertrokken naar Sydney. Dit was sowieso al best een lange drive, maar die werd nog even verlengd omdat de SES een brug vlak voor Windsor had afgesloten. Er werd ons verteld dat we maar een klein stukje hoefde om te rijden, 180 km (3 uur rijden hier). We hebben dus maar wel even de ramptoerist uitgehangen en zijn net als vele anderen gaan kijken bij de brug die op instorten zou staan. In de hele staat is er erg veel regen gevallen. Elke voetpad is dus een creek geworden, elke creek is een river geworden, elke river is een stromend lake geworden en wat er met de lakes is gebeurd zal ik jullie bespraren. In de avond hebben we na veel moeite een camping gevonden, er was een groot feest in Sydney waardoor alles vol was. Toen we in Sydney waren was het gestopt met regenen en we zijn in de avond lekker eventje bij de Maccas gaan eten. Voordat we gingen slapen heb ik nog een erg goed gesprek met Rick gehad. Ik sliep op de cover van mijn surfboard, zodat het niet zo nat was, dit was een erg goed idee.

Zondag 4 maart (sydney)
Na een heerlijke nacht werd ik wakker en ik zag de zon, een heerlijk moment. We zijn de stad in gegaan met de auto. Tijmen en ik hebben eerst even ons busticket geregeld en even wat informatie gekregen over de tours die we nog willen doen. Ik heb Tijmen en Rick een beetje wat van Sydney laten zien, wat ze volgens mij wel leuk vonden. In de avond hebben we samen met Nienke chinees gegeten in een foodcourt. En daarna hebben we met z'n drieen nog wat gedronken bij een pub. Om 11 uur zijn Tijmen en ik met de Greyhound bus naar Byron Bay gegaan.

Sweet as!

  • 05 Maart 2012 - 06:10

    Gerda:

    Ha Reinier,
    Weer een indrukwekkend verslag heb het even snel doorgelezen want moet zo naar mijn werk. Het is nu 7.15 uur maandag. Erg bedankt voor je kaart, leuk om die te ontvangen. Naast al je digitale berichten. Wat gaat het snel om hè zo'n reis, tenminste dat lijkt mij zo. Maar wel fantastisch om dit zo te kunnen doen.
    Nou Reinier ik moet opschieten. Hartelijke groeten ook van Hugo, Oscar en Bastiaan.
    Gerda.

  • 05 Maart 2012 - 09:25

    Oom Gerhard:

    Beste Reinier,

    Dank voor je mooie verhaal. Kun je die Kangaroo's niet eten, lijkt mij prima voor de BBQ? Je moet ze natuurlijk wel eerst vangen, misschien lukt het met een lasso ???

    Net een hele fijne week met je ouders, Anne-May en Emily gehad. We hebben weer mooie foto's gemaakt en de gebruikelijke slideshow met muziek. Het was prachtig weer en iedereen heeft genoten van de mooie sneeuw en lekkere eten. De meisjes hebben nog een sneeuwpop gemaakt.

    Vergeet niet een paar van die mooie rugby shirts mee te nemen, die blijven altijd goed, staan leuk en zijn heerlijk om in te sporten. Wij rijden morgen richting Nederland om o.a. onze kleindochter en andere familie leden te bezoeken.

    Be Good and Safe Travels.
    Oom Gerhard

  • 05 Maart 2012 - 17:17

    Marceline:

    Gezellig weer alle verhalen gelezen, te gek werkelijk dat je mij ook een kaart hebt geschreven, ben er erg blij mee! Zijn volop begonnen met oefenwedstrijden, morgen de 5 e!, a.s. Zondag de eerste competitie wedstrijd tegen Muiderberg, gaat het circus weer beginnen, we zullen je missen. Geniet lekker van de laatste 54 dagen en hopelijk niet al teveel last van regen en overstromingen, liefs mars

  • 14 Maart 2012 - 10:19

    Frans Haer:

    Uitgebreid en leuk verslag. Ben blij dat je een beetje van het binnenland hebt genoten. Volgende keer ga je maar mee de outback in. Ik wens je samen met Tijmen (schrijft die ook weleens wat?) een hele goede voortzetting van jullie reis toe. G'day mate(s).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 28148

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 Juli 2020

Wereldreis

07 December 2011 - 29 April 2012

Backpacken Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië

Landen bezocht: