Pinpas eindelijk weer terug - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu Pinpas eindelijk weer terug - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu

Pinpas eindelijk weer terug

Door: reiniersnethlage

Blijf op de hoogte en volg Reinier

10 April 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Selamat tengahari,
Mijn tijd in Australie is alweer voorbij, en dat is jammer want ik heb het echt heel erg leuk gehad daar. De laatste paar dagen werden nog opgeleukt door het feit dat ik mijn pinpas weer had, en dat was echt een hele opluchting. Het was wel echt heel erg vervelend geweest als ik dat kleine stukje platic hier niet had gehad. Ik zit op dit moment in mijn hostel in Kuala Lumpur, wat ik tot nu toe een hele leuke stad vind. Vandaag heb ik opeens besloten mijn plan te veranderen en eerder te gaan, dat had ik denk ik een paar maanden geleden een stuk minder snel gedaan. Voor na KL heb ik ook wel een plan, maar helemaal zeker is dat dus zeker nog niet. Het reizen hier in Maleisie is wel echt heel erg anders dan in Au en N-Z. Er zijn gewoon veel minder backpackers en het is dus ook lastiger om contact te krijgen met mensen, zeker door het niveau Engels van de locals. En het moet gezegd worden dat aan mijn Maleisisch ook nog het een en ander te verbeteren valt. Dat is dus weer een nieuwe uitdaging en het gaat ook steeds beter. Ik kijk echt heel erg uit naar de komende 2,5 week, want ik ga nog een paar hele leuke dingen doen. Ik hoop dat jullie je weer kunnen vermaken met mijn verslag en tot snel!

maandag 2 april (darwin),
Net zoals in Cairns is er hier in Darwin niet echt heel erg veel te doen zonder geld. Gelukkig zijn er altijd nog andere backpackers om de dag mee door te bregen, zoals vandaag weer met Max en Robert. We hebben gezwommen bij het zwembad van mijn hostel en zijn uitgebreid op het internet geweest in de libary (jaja free internet). Ik ben laatst nog door een dokter onderzocht en via heeft mij voorgeschreven om minimaal 1 ijsje bij de Maccas te eten per dag. Dit omdat de ijsjes daar nu dus 30 cent zijn, dit past binnen mijn budget, en om verdere stress te voorkomen. Het advies van een dokter (zeker van eentje die lijkt op een clown, rode haren heeft en een gele overall, met een grote M erop, aan heeft) moet nooit in de wind worden geslagen, en ik eet dus ook braaf elke dag een ijsje. Toen we aan het koken waren kwam er uit het niets een tropische regenbui over ons heen, dit duurde even 10 minuten en daarna was het weer droog. In de avond weer gechilled, voordat zij naar het airport moesten.

dinsdag 3 april (darwin),
Ik begin een klein beetje te wennen aan de hitte, maar erg makkelijk is dat nog niet. Het geld is nu echt officieel op, ik heb nog wel wat geld maar dat is borg wat ik terug krijg en dat moet ik ook nog betalen aan national park fee. Ik heb dus maar een gratis bus genomen naar een gratis museum. Het museum was nog al gevarieerd, het had niet echt een thema, maar daardoor wel veel dingen geleerd over Darwin en aborigionals. In de avond heb ik noodles gegeten, want die had ik nog over, en daarna redelijk vroeg mijn bedje in gedoken.

woensdag 4 april (litchfield),
Het was vroeg opstaan en dus nog maar weer even slapen in de bus. Ik ging vandaag op een day tour naar Litchfield national park. We hadden een kleine groep met 6 mensen en we hadden een kleine guide, joey. Eerst gingen we naar een jumping crocodile cruise, wat mij een beetje touristisch leek. Ik heb een van mijn angsten overwonnen door een slang om m'n nek te hebben gehad (stom genoeg was het wel een python, die dus in pole position was om mij te wurgen). Hierna zijn we met een boot op de adelaide river gegaan, en het viel best wel mee hoe touristisch het was. Ze hielden dus een stuk vlees aan een touwtje in het water en dat werd dan omhoog getrokken, zodat de croc een paar meter uit het water kwam. Oke ik geef toe dat dit best touristisch klinkt, maar het was erg indrukwekkend om te zien. We zijn het national park ingereden en zijn zoals altijd weer hier en daar gestopt om iets te leren over de natuur. We hebben een wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt. En na de lunch hebben we nog gezwommen in een waterfall, wat gezien de temperatuur meer dan welkom was. We hadden trouwens een best wel leuke groep en toen we terug kwamen ben ik ook met een duitser en een australier een biertje gaan drinken. Ik kan voelen dat jullie nu verbaasd zijn, want hij heeft toch helemaal geen geld?? Nou vandaag was mijn geluksdag, want mijn pinpas is eindelijk weer terug waar hij hoort. Ik heb nu een maand zonder geleefd en dat had best wel een effect op mijn lifestyle. Ik heb er dus ook zeker wat van geleerd, maar de laatste dagen werd het toch een beetje te erg. Ik had dus alle reden voor een feestje en het was erg leuk. We hadden een best wel serieus gesprek, wat nog serieuzer werd doordat de australier na een tijdje vertelde dat hij een eigen politieke partij heeft (http://www.populationparty.org.au/). Best vet om daar het een en ander over te horen, en ik heb nu het e-mail adress van misschien wel de toekomstige prime minister (als het aan hem ligt).

donderdag 5 april (kakadu),
Op de verjaardag van mijn zusje vertrok mijn 2 day tour naar Kakadu. Ik was een beetje teleurgesteld tour in in de auto kwam, want echt een leuke groep was het niet. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt, maar dit waren bijna allemaal saaie mensen. Althans dat leek zo in het begin, aan het eind was het nog steeds zo, maar was het wel een beetje meegevallen. Ik ben weer op de jumping crocodile cruise geweest, wat werd opgeleukt door de aziaten die (tegen het 'bevel' van de captain in) de hele tijd van de ene naar de andere kant van de boot liepen. Hierna zijn we naar kakadu geweest en hebben we een aantal wandelingen gemaakt. We hebben geweldige rock art gezien. Het wordt gezegd dat sommige van de kunstwerken gemaakt door aborigionals wel 20.000 jaar oud zijn. Best gaaf om die dingen dus te zien. We hebben een mooie wandeling gemaakt, die voor sommige in de groep te zwaar was, naar een nog mooier uitzicht punt. In de avond hadden we een barbie. Waar we weer kangaroo meat hebben gegeten, dat had ik al een keer eerder gedaan en het beviel wederom erg goed (al was de eerste keer zowel het gezelschap als de locatie beter). In de avond kregen we nog bezoek van Johnny, een aborigional, die al wel een paar biertjes had gedronken. Hij was gelukkig in een goede bui en het was dus ook wel leuk. We zijn rond een uurtje of 12 gaan slapen, weer in een tent.

vrijdag 6 april (kakadu),
Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet gaan zeggen, en de tour operators schijnen het niet echt te begrijpen, maar ik vind in een tent slapen echt niet leuk. Een heel erg dun matje, waardoor je eigenlijk op het beton ligt, en geen kussen, zijn niet comfortabel. Maargoed er zijn ergere dingen dus ik ging met een goed humeur de dag in. En dat bleek zeker niet onterecht, want we hebben een prachtige klim gemaakt over de rotsen naar een top. Wederom bleven een aantal mensen achter, waardoor we met nog minder liepen, onze groep was in totaal 9 mensen. Het was echt klimmen en je had vaak twee handen nodig om je vast te houden, heel erg leuk om te doen (zeker omdat het goed ging). We waren extra vroeg opgestaan zodat we voor de hitte dit konden doen, maar om 9 uur begon het toch al weer 'heel erg' (op het moment zelf gebruikte ik hier iets andere woorden, maarja iedereen kan dit lezen dus ik moet netjes blijven) heet te worden. We gingen dus ook gelukkig snel naar een waterfall lopen, zodat we daar konden zwemmen. We hebben best wel lang bij de waterfall doorgebracht en konden daarna ook bijna ik een keer door terug naar Darwin. In de avond heb ik gegeten samen met Thijs en Ernst, die ook vandaag waren aangekomen, en twee duitse meisjes. We hebben lekker fish en chips gegeten en zijn daarna nog een biertje gaan drinken.

zaterdag 7 april (Darwin),
Mijn laatste volledige dag in Australie was een hele nuttige. Ik heb, hopelijk voor het laatst (ja jullie zullen het niet begrijpen, maar hier is het erg normaal om 3 weken geen was te doen), weer een laundry gedaan. Mijn kleren heb ik niet in de dryer gedaan, maar gewoon opgehangen, was toch zo droog. Verder heb ik erg veel geld uit gegeven aan dingen als, insect repellent, een lonely planet en souvenirs (zeker voor andere is het erg lastig om iets uit te zoeken, en duurt dus ook best wel lang). Ik heb weer wat mensen ontmoet in mijn hostel en daar een beetje mee gechilled. In de avond heb ik met Thijs en Ernst (en de twee duitse meisjes) weer een ouderwetse barbie gedaan.

zondag 8 april (Singapore),
Ik heb op mijn laatste dag in Australie niet heel erg veel meer gedaan. Nog een beetje gechilled met twee nederlanders en later ook nog met Thijs en Ernst. Om 3 uur hebben ze mij naar het vliegveld gebracht, wat wel erg fijn was. Ik moest erg lang wachten en werd er ook elke keer uitgehaald voor een strengere controle. De vlucht naar Singapore was prima, ik was een Qantas flyer en kreeg daardoor een pakketje met dekentje enzo, en ik kreeg een (overwachte) gratis maaltijd. De landing was spektaculair te noemen, we vlogen eerst recht op het prachtige verlichte CBD af, over zee met heel veel verlichte boten. En daarna maakte we op het laatste moment een turn naar rechts. Ik ben door een shuttle bus naar mijn hostel gebracht. Wat trouwens echt een bargain is, ik betaal 8 SGD in plaats van de normale 60. Was een speciale internetactie, voor facebook vrienden, wat ik geheel toevallig was.

maandag 9 april (Melacca),
Bij het ontbijt kreeg ik een Ipad, ik had namelijk een taxi besteld, en die kon ik zo precies volgen. Ze hebben het hier allemaal wel goed geregeld in Singapore. Ook bij het bustation was het allemaal goed geregeld. Ik was wel erg verbaasd toen de buschauffeur tegen mij zei toen ik in de bus kwam: 'you only one'. Hij bleek nog gelijk te hebben ook, de hele busreis naar Melacca was ik de enige. Best raar om 5 uur lang alleen in een bus te zitten. De grensovergaan, wat ik best wel spannend vond, was heel erg makkelijk. Voor de rivier moest ik uitstappen en Singapore uit lopen. We reden met de bus de rivier over, en daar moest ik weer de bus uit om de grens te passeren. Toen ik in Melacca aankwam was ik erg blij dat ik ooit in Capetown een belangrijke les had geleerd en dus wat ringits mee had, waarmee ik een taxi kon betalen. Ik sliep in het huis van een goede vriend van mij, Tony's guesthouse. Hij liet me de kamer zien en ik kreeg inderdaad waarvoor ik betaald had, en kleine en niet heel schoon ogende kamer, zonder airco, het was wel een single room. Ik ben de rest van de dag door de stad gaan lopen, wat erg leuk was. Ik heb het stadthuys bezocht, zelfs het museum in geweest, en andere overblijfselen van de koloniale tijd. Ik ben een hele grote shopping mall in geweest en heb, omdat het toch helemaal niks kost, een massage genomen. Ik heb eigenlijk bijna helemaal geen westerse mensen gezien en het was dus ook leuker geweest als ik niet de hele tijd alleen had gelopen. Ik kon niemand daar verstaan en het engels van de meeste is ook niet best. Ik: 'What is the most beautiful part of the city?' de taxi chauffeur: 'Yeah butifulll'. Om maar even een voorbeeld te noemen. In de avond ben ik in chinatown gaan eten, bijzonder lekker, maar wel veel te weinig en ik moest dus meerdere keren bestellen, hoef je gelukkig voor de prijs ook niet te laten.

dinsdag 10 april (Kuala Lumpur),
Hmm ik sliep dan wel niet in een tent vannacht, maar erg leuk was het nog steeds niet. Het was ten eerste verschrikkeljk warm, ondanks het lawaai wat de van maakte. En toen ik wakker werd om vijf uur liep er een beestje in mijn bed wat volgens mij een bedbug was, die wil je daar niet hebben. Daarna heb ik dus niet meer kunnen slapen. Ik ben ergens gaan ontbijten en heb daarna een rivercruise gedaan, wat erg leuk was. Zeker ook omdat ik daar weer wat mensen heb ontmoet. Ik heb even nagedacht en besloten om naar Kuala Lumpur te gaan vandaag, ondanks dat ik nog een nacht bij Tony heb. Ik heb op het internet even snel een hostel geboekt in KL, na een tip van een fransman. Hierna ben ik naar het busstation te gaan, hier was het een grote chaos. Gelukkig heb ik erg goedkoop een ticket kunnen kopen en vertrok de bus gelijk. Er zaten nu wat mensen in, ook een meisje uit Indonesie, zij heeft me in KL geholpen met de juiste trein te vinden. Ik was erg blij dat ik nog snel op google maps had gekeken waar mijn hostel was, met hulp van het kompas op mijn camera ben ik ernaartoe gelopen. Wat een ongelofelijke drukte is het hier, de stad heeft ook heel hele eigen geur, uitlaatgassen en food. Het hostel is echt heel erg goed, mooie schone kamers, en ik slaap weer samen met iemand op de kamer, waar ik ook erg blij mee ben! Ik ben weer naar Chinatown gegaan om te eten. Ik had geen zin om alleen te eten en ben dus bij iemand aan tafel gaan zitten. Was weer een heel erg interessant iemand om te onmoeten, vrouw (60 ofzo) uit de VS, die al 14 samen met haar man op een boot rond de wereld reist.

Sweet as! (die blijft)

  • 10 April 2012 - 14:20

    Kwee:

    Lekkkkkker bezig sneth brother! Geniet ervan, we zien je snel weer!

  • 10 April 2012 - 14:48

    Anne-May:

    Dude je bent al weer over 19 dagen terug! De tijd is echt snel gegaan. Geniet er nog maar heel erg van! X

  • 11 April 2012 - 06:33

    Tineke:

    Lieve Reinier,

    Wat maak je toch veel mee. Heerlijk om de tijd te hebben om zoveel te kunnen zien en beleven.
    Fijn voor je dat je na een maandje erg zuinig aan, weer je pas hebt en zelf weer je biertje kunt kopen....!
    Wij hebben je nu 16 jarige zus bezocht dit weekend. Was erg gezellig, hebben je natuurlijk gemist!
    We lezen iedere week je reisverslag en vinden het erg leuk dat je ons en vele anderen zo goed op de hoogte brengt van je belevenissen.

    Reinier, geniet nog lekker van deze alweer laatste maand van je trip.
    Liefs tante Tineke


  • 11 April 2012 - 16:58

    Frans Haer:

    G'day mate. Altijd weer leuk je belevenissen en wetenswaardigheden (leuk scrabble woord) te lezen. Als je terug bent in Nederland moet je ons maar bijpraten over KL. Tot nu toe KL alleen maar gebruikt als tussenstop. Komende november willen we daar 1 week blijven. Bereid ze maar vast voor. Nog veel plezier met je lifetime experience. Gr. Frans & Ester.

  • 11 April 2012 - 16:59

    Frans Haer:

    P.s. Kan je niet wat meer foto's plaatsen?

  • 12 April 2012 - 06:30

    Gerda:

    Zo Reinier, wat een opluchting moet het zijn om je pinpas weer in je armen te kunnen sluiten.
    Het lijkt me echt heel vervelend zo op pad zonder geld. Maar goed dat probleem is opgelost. Vrijdag en zondag hebben we de verjaardag van Anne-May gevierd. Jammer dat je er niet bij was maar dat halen we natuurlijk binnenkort wel weer in. Ik hoop dat je nog een fantastisch laatste stuk van je reis zult hebben. Het lijkt me dat het ook voor jou best snel moet zijn gegaan. We blijven nog even lekker je volgen en dan zien we elkaar binnenkort weer. Hartelijke groeten van ons vieren, tante Gerda.

  • 17 April 2012 - 10:34

    Mars:

    Kaart is nu echt ontvangen, heb hem via de mail naar de jongens gestuurd en neem hem zondag mee, kunnen ze even verlekkerd kijken waar jij nu al maanden aan zit, toch???
    Purmerend inmiddels gewonnen, helaas het protest dat we indiende van de wedstrijd tegen Muiderberg hebben we niet gewonnen, blijven winnen is het enige nog.
    Geniet van je laatste twee weekjes en kom op tijd om het kampioenschap van Ajax te vieren, ze gaan goed!!!!!, liefs marceline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 28126

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 Juli 2020

Wereldreis

07 December 2011 - 29 April 2012

Backpacken Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië

Landen bezocht: