24 graden is zo erg nog niet - Reisverslag uit Sydney, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu 24 graden is zo erg nog niet - Reisverslag uit Sydney, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu

24 graden is zo erg nog niet

Door: reiniersnethlage

Blijf op de hoogte en volg Reinier

24 December 2011 | Australië, Sydney


Donderdag 15 december
We hadden weer school in de ochtend. Dit was best wel leuk vandaag want ik ben met mijn klas naar het politiemuseum gegaan, wat ongeveer anderhalve minuut lopen was. Hier kregen we een rondleiding, er werd ons van alles verteld over de geschiedenis van Australie, wat vroeger een grote gevangenis was. Er is zoveel verschil tussen de mensen op school echt heel vreemd eigenlijk. De leeftijd is ongeveer van 16 tot 40, en ook de nationaliteiten verschillen sterk. Iedereen heeft een andere achtergrond en ziet de wereld vanuit zijn eigen perspectief. Zo hebben we vandaag het verhaal gehoord van een italiaanse vrouw bij mij in de klas, die al 11 jaar in het leger zit. Na deze kleine excursie had ik nog een lesuur waarin we verhalen moesten verzinnen en daarna aan de klas vertellen. In de middag ben ik samen met Luc naar Manly beach geweest. Hier hebben we weer gesurfd, de golven waren veel beter dan de vorige keer en het ging dus ook veel beter. Manly is na Bondi het bekenste strand hier, het is groter dan Bondi, en ik vind het ook leuker dan Bondi omdat er meer Australiers zijn. De tocht met de ferry naar huis was erg indrukwekkend, omdat je recht op het opera huis en de harbour brigde af vaart. Ik heb thuis gegeten samen met Pere. En daarna heb ik in bed een beetje gelezen en weer vroeg gaan slapen.

Vrijdag 16 december (Kerstviering)
In de ochtend had ik geen les en heb dus lekker lang kunnen uitslapen. Ik moest ook de kamer opruimen omdat ik vanaf morgen de kamer met iemand anders zal moeten gaan delen, ik ben benieuwd. Na een het lunchen van een salade bij het foodcourt samen met Luc hadden we weer les. Het foodcourt is trouwens is best wel handigs, je hebt allerlei verschillende afhaalrestaurants bij elkaar en er is een gezamelijke plek waar je het op kan eten. Je ziet dus mensen bij elkaar zitten terwijl de ene een kleine snack sushi aan het eten is en de andere een uitgebreide pasta maaltijd. Ik had niet heel erg lang les vandaag, want we hebben in de middag met een groot deel van de school 'love actually' gekeken, om al een beetje in de kerstsfeer te komen. Hierna hadden we een soort kerstviering, inclusief de stoelendans. Sommige mensen zagen de lol er niet helemaal van in, maar alle nederlanders (zes of zoiets) deden wel mee. Ik moet ook nog even mijn oprechte excusses maken aan Josh van de receptie, in mijn vorige blog schreef ik over hem dat hij boos wordt als je Nederlands tegen hem spreekt. Dit valt allemaal best wel mee namelijk en het is een hele aardige kerel, die altijd goede tips heeft als je iets over Sydney wil weten. Omdat de kerstviering na een tijdje lang niet meer zo leuk was ben ik samen met Luc en Ernst, iemand uit Groningen die net klaas is met zijn cursus hier, naar hun residentie gegaan. Daar hebben we met nog twee andere nederlandse meisjes een film gekeken. De terugweg koste me wel veel tijd, ongeveer anderhalf uur, dus ik was redelijk laat thuis.

Zaterdag 17 december
Ik ben vroeg opgestaan om met Luc, Ernst en Suzanne naar Manly te gaan. Suzanne is ook net klaar met haar cursus en ik kan haar surfboard overkopen. Het weer was echt heel erg chill vandaag, blauwe lucht en ongeveer 25 graden. Ik heb gesurfd op het board van Suzanne en dat beviel me wel goed, ik denk dus ook dat ik het board ga overkopen. Na het surfen zijn we allemaal weer gewoon naar huis gegaan om te eten. Ik heb sinds vandaag dus iemand waarmee ik in de kamer slaap, Cheng. Cheng is niet zijn echte naam, maar omdat ik die niet kan uitspreken mag ik hem Cheng noemen. Cheng komt uit Taiwan en spreekt amber Engels, praten gaat dus met handen en voeten. Ernst, Luc en ik hadden in de avond afgesproken om uit te gaan. We zijn naar de Scubar geweest, een of andere surfbar. Het was een hele leuke avond, die voor mij echter niet echt goed eindigde. Ik zat namelijk in de laatste trein terug naar Bankstown, en ben daarin in slaap gevallen. Ik werd dus wakker gemaakt door een soort conducteur toen we op het eindstation waren. Vanaf daar moest ik eerst helemaal met de bus weer naar het centrum toe, zodat ik daar weer een bus in de goede richting kon nemen. Deze bus bleek uiteindelijk ook niet helemaal naar Bankstown te gaan en dus heb ik nog een uur op een treinstation op de eerste trein moeten wachten. Toen ik om half 6 uiteindelijk thuis was werd het alweer licht, heel erg fijn!

Zondag 18 december
Zoals jullie misschien wel begrijpen heb ik eerst lekker lang uitgeslapen. Daarna ben ik met Luc weer naar Manly geweest om het surfboard van Suzanne over te kopen. Ik hem gekregen voor een mooie prijs en heb nu ook een plek waar ik hem voorlopig kan laten staan. De man van de winkel was er eerst niet echt blij mee dat we onderling een deal hadden gemaakt, maar hij heeft daar toch niks over te zeggen dus dat was uiteindelijk geen probleem. Omdat het niet echt heel erg chille golven waren hebben we niet gesurfd, maar gewoon even op het strand gezeten en over de boulevard gelopen. In de avond hebben Pere, Vicky, Cheng en ik met z'n vieren gegeten. Het was opzich wel gezellig, ik kan het nog altijd goed met Pere vinden omdat hij ook zo veel van voetbal houdt. Ik was nog steeds wel redelijk moe dus ik heb in de avond niet heel veel meer gedaan. Ik heb wel nog even, via de Ipad van Pere, geskyped met Jeroen.

Maandag 19 december
Ik had voor het eerst sinds ik hier was moeite om mijn bed uit te komen. Dat kwam waarschijnlijk omdat het regende en omdat ik slecht had geslapen, Cheng snurkt namelijk nog al hard (en dan druk ik het nog zacht uit, ik dacht eerst dat er buiten iets aan de hand was). En Cheng had per ongeluk ook zijn wekker om 6 uur gezet, waar hij zelf gelukkig hartelijk om kon lachen. Gelukkig maakte Jeroen mijn ochtend nog een beetje goed door een sms te sturen met de boodschap dat Ajax 4-0 had gewonnen. Op school hadden we weer een ander rooster, en ik heb geluk want de twee leraren die ik heb zijn allebei erg chill. We hebben vandaag, zoals altijd eigenlijk, heel erg veel moeten samenwerken in groepjes. Na school hebben we eerst met een grote groep van school gegeten bij het foodcourt wat tegenover de school is. Een foodcourt is wel een gave plek want je hebt er allemaal verschillende afhaalrestaurants bij elkaar en er is een gemeenschappelijke ruimte om het op te eten. Iedereen kan dus helemaal zelf kiezen waar hij zin in heeft. Ze hebben heel erg lekker eten, maar je betaald voor een broodje wel al snel 5 euro. Na het eten zijn Luc, Nathalie, Beatrix en ik even door stad gelopen en we zijn wat winkels in geweest. Het was alleen best wel slecht weer dus we zijn allemaal weer redelijk snel naar huis gegaan. In de avond heb ik samen met Cheng gegeten. En het is best wel een aardige kerel, maar hij kent absoluut geen manieren als hij aan het eten is, lekker slurpen met zijn hoofd zo'n beetje in de tafel.

Dinsdag 20 december
Ik had mazzel dat Cheng niet echt aan het snurken was geweest in de nacht, maar zijn wekker had hij wel nog steeds op 6 uur staan. We moesten nog rennen om de trein te halen, want het bakken van mijn dagelijkse twee eitjes ging wat trager dan normaal. In de trein praten we niet echt met elkaar, want hij gaat altijd bij wat andere aziaten zitten. Op school hebben we vandaag uitgebreid geoefend op de uitspraak, en dan vooral het verkorten van woorden en vaste uitdrukkingen (zoals do you). Na school hebben Luc en ik gesurfd op Manly, ik heb ook maar een wetsuit gekocht zodat ik die niet ook telkens moet huren. Er stond wind vanuit het zuiden want niet echt gunstig was, de golven waar vrij onvoorspelbaar. Ik heb in de avond toch nog wel een beetje kunnen praten met Cheng, hij had nog nooit van Nederland gehoord dus ik heb hem een beetje uitgelegd wat voor land het is, of hij het begreep weet ik niet. Hij lacht in ieder geval wel na bijna elke zin die ik zeg. In de avond heb ik uitgebreid gelezen in de Lonely Planet, want ik heb voor een heel erg groot deel van mijn reis nog niks gepland en dat wil ik toch zo langzamerhand wel gaan doen.

Woensdag 21 december (Olympic park)
Het ging allemaal perfect vanochtend, Cheng had niet gesnurkt en hij had, met wat hulp van mij, zijn wekker 50 minuten later gezet. Op school hadden we vandaag een groot deel les op de computer. Dan moeten we allerlei opdrachten doen via een speciaal programma, en soms krijgen we opdrachten van de leraar om bijvoorbeeld kranten online te lezen. Na school kwam Luc met het goede idee om naar het Olympic Park te gaan. Hier hebben we een rondleiding genomen, we kregen studentenkorting, door het verbouwde Olympic Stadium. Er konden eerst 100.000 mensen in en nu nog maar 80.000, het wordt gebruikt voor Rugby, AFL, Cricket en Soccer. We kregen de rondleiding van iemand die er in 2000 ook werkte en het was gaaf om haar ervaringen te horen. We zijn in de top van het stadion geweest, in de skybox, de plek waar de commentatoren zitten, de kleedkamers en ten slotte zijn we nog bij het veld geweest om op het podium te staan voor medaillewinnaars. Voor mij waarschijnlijk de eerste en de laatste keer dat ik op een officeel olympisch podium sta, maar je weet het maar nooit...

Donderdag 22 december (Snorkeltour)
Op school hebben we vandaag les gehad in het Ilab, op computers dus. Hierdoor kreeg ik al vrij snel te horen wat er bij Ajax - AZ is gebeurd, echt heel erg stom wat die gast heeft gedaan. Want hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de grachten de komende jaren niet worden volgebouwd met stoeltjes. Na school zijn Luc en ik gelijk weer met de ferry naar Manly gegaan. Vanaf daar zijn we naar Shelly beach gelopen, ongeveer een half uurtje was dat. Daar hadden we, samen met Ernst, een snorkeltour. Ernst was te laat dus wij zijn alvast met de instructeur een stukje gaan wandelen. Hij liet ons zien en vertelde ons van alles over de planten, de dieren en natuurlijk de zee. Daarna, Ernst was inmiddels aangekomen, zijn we het water in gegaan. Ernst was toch wel een beetje geschrokken van het veiligheidspraatje, en dan met name het deel dat er inktvisjes zo groot als je vingertopje zijn die mensen kunnen doden, en is uiteindelijk niet meegegaan. Deze inktvisjes zitten normaal gesproken alleen onder rotsen dus maken jullie je alsjeblieft geen zorgen. Het snorkellen was echt fantastisch, zodra je je hoofd onder water doet ben je in een hele andere wereld. De vissen zijn niet bang voor je, het is daar een beschermt natuurgebied en er wordt dus niet op ze gejaagd. Het hoogtepunt van onze tocht was een stingray, zo eentje die Steve Irwin heeft vermoord, gelukkig bleef deze lekker op de bodem liggen en was het voor ons helemaal veilig. Met mijn onderwatercamera heb ik prachtige foto's gemaakt. Na de tocht hebben we even wat gegeten bij de Hungry Jacks, de Australische versie van de Burger King. We zijn in de avond gaan pingpongen en een film gaan kijken in de residentie waar Luc logeerd.

Vrijdag 23 december
Het begon als weer en redelijk normale dag, ongeveer 22 graden ofzo, maar in de middag kwam de zon opeens door en was het verschrikkelijk warm. Eigenlijk is het niet eens zo erg dat het wat koeler is, vind ik, want die echte hitte is ook weer niks. Het is hier, met temperaturen van rond de 23 graden, een slechte zomer en veel mensen zeuren hierover. Maar ik vind het wel prima zo, zeker als ik dan af en toe nog kijk wat het weer in Nederland is. Op school moesten we vandaag een kleine presentatie geven, die we op Ipads moesten voorbereiden. Daarna hebben we natuurlijk nog over Christmas gesproken. Ik heb ze Sinterklaas proberen uit te leggen, maar dat vonden ze toch wel erg vreemd allemaal. Het was verschrikkelijk druk in de stad, omdat iedereen nog op het laatste moment inkopen aan het doen was. In de trein naar huis las ik een stuk over dat kerst eindelijk niet bedoelt is voor het zuidelijk halfrond. Ik ben het daar volledig mee eens, kerst hoort thuis in de winter. Het wordt sowieso een rare kerst voor mij, omdat iedereen van school hier waar ik mee om ga al plannen heeft. Van sommige komt zelfs familie hierheen en andere gaan hier naar vrienden/kennissen. Ik ga ook niet met Vicky mee naar haar familie, omdat ze niet mij wel en Cheng niet kan meenemen. Wat ik precies ga doen weet ik niet, maar (ondanks dat het elk jaar hetzelfde is) ga ik het eten met familie toch wel erg missen. In de avond heb ik samen met Cheng een kerstfilm gezien, om toch een beetje in de stemming te komen.

Zo dat was weer een flink stuk, wat ik uiteraard niet in een keer heb geschreven. Ik doe dit niet alleen voor jullie, maar ook zodat ik zelf aan het eind nog weet wat ik allemaal gedaan heb. Als je dus niet alls wil lezen, doe dat dan vooral niet. Ik probeer elke week een verslag te plaatsen.

Ik wil jullie allemaal een hele fijne kerst wensen!

Reinier

  • 24 December 2011 - 08:21

    Anne-May:

    Hej Reinier, super leuk dat je er ook foto's bij hebt gedaan :D
    Het is leuk om te lezen dat je het daar zo leuk hebt, maar wij gaan jou ook heel erg missen hoor! En we gaan zeker nog een keer skypen met Kerst! Liefs <3

  • 24 December 2011 - 11:28

    Rutger:

    Jo sneth! Echt lagge om te lezen dit. Mooi dat je het leuk hebt en dat de lessen ook goed te doen zijn. En echt chill dat het daar zomer is, had me dat helemaal niet gerealiseerd.. Spreek je snel weer

  • 30 December 2011 - 20:20

    Marceline:

    Ik geniet van je verhalen en de gezellige foto met martijn, hele toffe jaarwisseling, zal wel heel indrukwekkend zijn in sydney. Have fun, liefs mars

  • 02 Januari 2012 - 19:23

    Je Tante:

    Hoi Reinier,
    Kerst is inmiddels voorbij, we hebben je erg gemist, misschien als je er volgend jaar weer bij bent kunnen we het menue veranderen! Het was verder erg gezellig met z´n allen.
    Via de t.v zagen we het spectaculaire vuurwerk in Sydney wat geweldig dat je daar bij was!
    Wens je alsnog al het goede voor 2012! Geniet maar van alles, liefs, je tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 28148

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 Juli 2020

Wereldreis

07 December 2011 - 29 April 2012

Backpacken Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië

Landen bezocht: