Christmas en NYE - Reisverslag uit Sydney, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu Christmas en NYE - Reisverslag uit Sydney, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu

Christmas en NYE

Door: reiniersnethlage

Blijf op de hoogte en volg Reinier

03 Januari 2012 | Australië, Sydney

2011
2011 was voor mij, hopelijk voor jullie ook, een heel erg leuk en bijzonder jaar. Het begon allemaal met een nieuwjaarsduik in Scheveningen en het werd eigenlijk alleen maar leuker. We zijn heerlijk op wintersport geweest dit jaar en ik ben met school naar CERN gegaan in Geneve. Ik heb een groot deel van mijn tijd in de bieb doorgebracht, maar dat was het zeker waard. De zomer was er namelijk een met heel erg veel chille momenten. Te beginnen met de dag voor het examen: 15 Mei. Die dag heeft natuurlijk geen uitleg nodig en het was voor mij dus ook heel erg fijn om mijn eerste examen te kunnen maken in een Ajax shirt met een ster te weinig erop. Na het examen ben ik naar Cherso geweest wat ook een hele chille week opleverde. De dag dat ik het verlossende telefoontje van meneer Van Eekert kreeg, 16 juni, was een hele rare maar bijzondere dag. Daarna de vakantie met het gezin in Rome en met de familie van mijn moeders kant in Villars was ook heel erg fijn. De rest van het jaar heb ik, om geld te verdienen voor mijn reis, doorgebracht op de ICT helpdesk van Servex. Dit was naast heel erg leuk ook best wel nuttig.
Het absolute dieptepunt van dit jaar was de dag dat ik hoorde van de vermissing van Job Lips, een klasgenoot van mij. Deze dag is een van de weinige nare dagen van dit jaar, en het is belangrijk om Job niet te vergeten. Zijn afscheid in Gooiland was meer dan indrukwekkend.

zaterdag 24 december (Christmas Eve)
Eigenlijk heb ik overdag heel erg weinig gedaan. Ik ben ik het centrum van Bankstown van geweest, is groter dan Hilversum. In de avond ben ik samen met Pere naar de supermarkt gegaan om eten te halen voor in de avond. Vicky was bij haar eigen familie en wij wilden niet de kip die zij had gemaakt eten. Wij wilden namelijk, net als iedereen hier, garnalen eten. We hebben een heerlijke maaltijd gemaakt, een salade, garnalen en zalm. Daar zaten we dan op kerstavond met z'n drieen, Cheng was er ook bij maar hij viert geen kerst. Het was een hele andere avond dan normaal en dan mis je de normale gang van zaken toch wel. Ook al is het elk jaar hetzelfde, veel te veel eten samen met de familie is toch het leukste met kerst. Na het eten zijn Pere en ik uit geweest bij The tree monkeys. Ze hadden hier live muziek, moesten daarom wel entree betalen. Het was niet zo leuk als de vorige keer in de Scubar, dat kwam waarschijnlijk door de vele aziaten die er waren en het feit dat je 6,50 voor een biertje betaalde. En niemand wist wat de bedoeling was toen 'Seven nation army' gespeeld werd, stond ik lekker in mijn eentje het bekende deuntje te zingen. In de bus terug ben ik weer in slaap gevallen, maar gelukkig was Pere er nu om me wakker te maken.

zondag 25 december (Christmas)
Het was kerstochtend en ik werd rond 8 uur wakker gemaakt door een veel te blije Vicky, met een of andere irritante santa die geluid maakte in haar hand. We hebben met z'n vieren ontbeten, eitjes met spek. En we kregen allemaal een cadeau van Vicky, een pak bonbons. Het was veel te warm om thuis te blijven, dus ben ik de stad in gegaan. Na een korte tocht met de ferry ben ik over de harbour brigde gelopen terug naar circular quay. Toen ik bij darling harbour was zag ik allemaal kinderen spelen in de fonteinen daar, een raar gezicht op kertmis, maar een stuk minder raar als je bedenkt dat het 30 graden was. Het was dus ook weer lekker veel insmeren vandaag, het enige waar ik hier niet op bezuinig is zonnebrand. Het eten was niet echt bijzonder, gewoon samen met Cheng kip gegeten. In de avond wel even geskyped met mijn familie en met Tony. Het was een hele rare kerstdag, maar dat wist ik van tevoren en volgend jaar ga ik dit jaar gewoon weer inhalen.

maandag 26 december (Boxing Day)
Heel erg leuk om in de ochtend gelijk met de hele familie, die gezamelijk kerst aan het vieren zijn, te skypen. Het was bij hen in de avond en ze waren net klaar met het eten. Sommige (ik zal geen namen noemen aangezien iedereen dit kan lezen) waren toch wel behoorlijk vrolijk geworden van alle wijn die gedronken was. Ik wilde de Hobart race gaan bekijken in de stad, maar bij circular quay werd mij verteld dat ik daar niet meer op tijd zou kunnen komen, ik moest namelijk nog 1,5 uur met de bus. Dus ik heb maar weer even gewoon door de stad gelopen, althans dat dacht ik te doen. Het was Boxing Day en waar bij ons volgens mij dan half Nederland bij de Ikea te vinden is gaat hier iedereen kleren kopen. Ik heb weinig winkels kunnen zien waar geen rij, inclusief uitsmijter, voor stond. Ik ben welgeteld 1 winkel in geweest en het heeft me een uur gekost om hier weer uit te komen, oke ik nam wel voor 10 dollar een broek mee naar buiten. Ik heb, tegen mijn moeders advies, een witte broek meegenomen en dat blijkt inderdaad niet het allerbeste idee tot nu toe te zijn geweest, maar nu heb ik dus een goede vervanger. In de trein terug werd ik nog opgevrolijkt door het nieuws dat hier in australie 'Party Rock' is gekozen tot het beste nummer van 2011, helemaal mee eens natuurlijk.


dinsdag 27 december
Ik ga had in de ochtend afgesproken met Martijn uit mijn hockeyteam. We hebben met z'n tween door de stad gelopen, langs Darling Harbour naar Circular Quay. Daarna zijn we na een lange zoektocht gaan lunchen bij de Tree Monkeys, waar we voor 10 dollar de 'famous chicken schnitzel burger' naar binnen hebben gewerkt. Het was erg leuk om alle verhalen van Martijn uit Nieuw-Zeeland te horen. In de avond zijn we samen met Laurens, waarmee hij in Nieuw-Zeeland was, friet en chicken wings gaan eten bij de Australian. Omdat ik opeens een half uur moest wachten op central voor mijn overstap, ben ik maar even naar een of ander backpackers reisbureau gegaan. Daar werd me een hele mooie deal aangeboden met van alles en nog wat erin, maar ik heb geen zin om zo verschrikkelijk veel geld uit te geven aan allerlei tours. Dus de man was teleurgesteld, maar ik ging weer naar huis met wat informatie.

woensdag 28 december
Ik moest weer naar school en de wekker stond dus redelijk vroeg, gelukkig weer in de trein kunnen slapen. We hadden een andere samenstelling van de klas en ook een andere leraar. De klas was prima, nog wel een deel hetzelfde, en de leraar is een klein grappig ventje uit Sydney. We doen veel spelletjes, waarbij we moeten praten en overleggen in groepjes. Na school zijn Luc en ik weer naar Manly gegaan. In de ochtend was het niet echt chill weer geweest, Cheng had zelfs op het laatste moment nog een trui aangedaan, maar toen wij weer op de ferry zaten klaarde het op en werd het warmer. En het valt allemaal best wel mee op het strand als de zon schijnt en het 28 graden is. De golven waren perfect vandaag, waardoor het surfen voor een beginner als ik zelfs prima te doen was. Het enige waar ik nog een beetje moeite mee heb is het opstaan, jammer alleen (en stom toeval) dat dat precies het belangrijkste van het surfen is. Maar oefening baart kunst en ik blijf dus lekker doorgaan en soms gaat het opeens heel erg goed. In de avond weer noodle gegeten samen met Cheng, wiens Engels volgens mij zelfs een beetje vooruit gaat. Hij kreeg alleen wel weer minpunten toen ik hem het woordje 'planet' moest uitleggen, toen ik in mijn Lonely Planet aan het lezen was.

donderdag 29 december
Het begint in de ochtend eindelijk een routine te worden wat ik allemaal precies doe, thuis heb je dat sowieso wel, maar hier heb ik toch even moeten wennen. De tijdens het lopen van mijn 'huis' naar het treinstation (ongeveer 5 minuten) loop ik in een dermate hoog tempo zodat Cheng mij alleen half rennend kan bijhouden, waardoor hij amper tijd heeft om zijn sigaretje te roken. Na school ben ik weer samen met Luc gaan surfen op Manly. De golven waren in het begin perfect, maar werden later wat minder, door de wind die kwam opzetten. In de avond heb ik samen met Pere gegeten en dat was eigenlijk best wel gezellig. Het is echt een chille gast en we kunnen heel erg goed over voetbal praten samen.

vrijdag 30 december
Tijdens de Ipad les van deze ochtend moesten we een programma samenstellen wat te doen bij NYE en uitzoeken wat allemaal verboden was om mee naar binnen te nemen en wat niet, wat natuurlijk best wel nuttig was om te doen. Aan het einde van de lesdag heeft onze leraar de hele klas meegenomen naar een cafe om daar wat te drinken, het was zijn 'shot' vandaag. Dit was natuurlijk bijzonder aardig van hem, want in het centrum van Sydney met 10 mensen wat drinken is niet echt goedkoop. Het was ook gelijk een gelegenheid om de mensen uit de klas wat beter te leren kennen. Na school zijn Luc en ik samen met Nienke, een goede vriendin van Luc uit Nederland die net was aangekomen, door de stad gaan lopen. We zijn door Paddy's Market gegaan, wat me een beetje aan de markt in Chang Mai deed denken. Voordat we boodschappen voor morgen zijn gaan doen zijn we eerst nog even over de Harbour Brigde gelopen. Voor morgen hebben we wat te eten gekocht om de dag mee door te komen. In de avond heb ik even geskyped met Diederick, ondanks het heerlijke weer hier vind ik het ook wel weer jammer dat ik niet op wintersport ga dit jaar, maarja je kan niet alles hebben he.

zaterdag 31 december 2011 (NYE)
De wekker stond om 8 uur zodat ik om 10 uur op Central stond, toen ik daar samen met Nienke stond was het best wel hard aan het regenen. Maar ik heb in de tijd dat ik hier ben nog nooit een dag gehad dat het de hele dag hetzelfde weer was, dus ik heb haar verzekerd dat de zon nog zou doorbreken. En ik kreeg gelijk want toen we, nadat we eerst de boterhammen en de wraps hadden klaargemaakt bij Luc, aankwamen op Circular Quay, was het heerlijk weer. En dat het rond de 30 graden was zorgde ervoor dat ik toch wel spijt kreeg van het aandoen van een lange broek. De plek waar we eigenlijk wilden gaan zitten was heel erg druk, we moesten 6 uur wachten om naar binnen te komen. En iemand van de beveiliging vertelde ons dat we het beste op de tv naar het vuurwerk konden gaan kijken. We hebben op Circular Quay vlak bij het Opera House toch nog een mooi plekje gevonden onder een soort van zonnescherm, wat ook wel gunstig was. De rest van de dag, we zaten daar rond 2 uur, hebben we doorgebracht met eten, kaarten, rondlopen, praten en gewoon liggen. Het was inmiddels helemaal opgeklaard en rond 7 uur begon een vliegtuig letters in de lucht te schrijven (R U Going 2 Heaven. How? Trust Christ). Een mooie tekst natuurlijk, maar de reactie onder de mensen was nogal verdeeld. Sommige mensen begonnen te juichen, maar onder de 1,5 miljoen mensen die stonden te kijken waren ook mensen die zich er niet in konden vinden, een vreemde keuze dus. Om 9 uur was er vuurwerk voor de kinderen, wat eigenlijk ook al best indrukwekkend was. Een half uurtje voor middernacht zijn we gaan staan en hebben een prachtig plekje gevonden. Om 12 uur was er een kwartier lang prachtig vuurwerk, vooral als er iets vanaf de Harbour Brigde werd afgestoken ging er een golf van opwinding door het publiek. Ik heb al 2 keer een vuurwerkshow meegemaakt in Geneve, die waren veel langer en ook heel erg indrukwekkend, maar hier werd in een kwartier tijd zoveel vuurwerk afgestoken. Er waren 4 verschillende punten, oa de Brigde en op een aantal wolkenkrabbers, van waar vuurwerk werd afgestoken. Na het vuurwerk hebben we met z'n drieen nog even wat gedronken ergens. Ik heb geprobeerd om gelijk zo veel mogelijk mensen in Nederland een sms te sturen, maar veel werden niet verstuurd. De trein naar huis, ook al was het best wel laat, was redelijk vol.

zondag 1 januari 2012
Om 10 uur in de ochtend heb ik nog even in mijn eentje het Nederlandse begin van 2012 gevierd. Het was wel al gelijk heel erg warm in de ochtend, wat prima was voor de geplande nieuwjaarsduik. Met Luc en Nienke ben ik naar Watson Bay gegaan, een klein en rustig standje, en daar hebben we een nieuwjaarsduik gedaan. Vorig jaar was ik nog met Jeroen, Tijmen en Diederick in Scheveningen om het koude water heel even in te gaan. De duik was erg geslaagd, behalve dat ik bij de tweede keer (met 30 graden wil je eigenlijk de hele tijd in het water zijn) op een zee egel ben gaan staan. Gelukkig geven die dingen geen gif af of zoiets en had ik maar een klein wondje, geen probleem dus! We zijn nog even om hoog de heuvel op gelopen, zodat we prachtig uitzicht hadden over de oceaan. Op de ferry terug kwamen we een gezin uit Zuid-Afrika tegen, ze woonden vlakbij Stellenbosch (in MalmesBury). Dit was de eerste dag in de tijd dat ik hier in Sydney ben dat het de hele dag hetzelfde weer is, ik heb de hele dag geen enkele wolk gezien.

maandag 2 januari
Ondanks dat het verschrikkelijk druk was op de ferry naar Manly, heel erg raar is dat ook niet met 30 graden, maar toch zijn Luc, Nienke en ik naar Manly gegaan. Daar hebben Luc en ik heel erg chill gesurfd, het ging bij mij ook opeens veel beter dan de vorige keren. Ik heb voor het eerst een golf echt vanaf het begin tot het einde gepakt, en met mijn fantastische motoriek is dat best een uitdaging. Vicky had me vanochtend nieuwe zonnebrand gegeven, omdat ze hem zelf niet meer wilde, en vooral Luc was daar erg blij mee. De zonnebrand was namelijk niet wit, maar bruin, door het op te smeren kreeg je namelijk sowieso al een bruine tint. Het was echt verschrikkelijk druk op het strand, aangezien dit een public holiday was. Als hier een feestdag in het weekend valt dan schuiven ze dat door naar een normale werkdag, zouden ze in Nederland ook moeten invoeren.

2012
Het thema van NYE hier in Sydney was 'Time to dream', een mooi thema dat voor mij wel past bij dit jaar. Hier op de australische radio, waar ik tegenwoordig naar luister, hadden ze het de hele tijd over 'dreams' die mensen hadden, dus niet over goede voornemens. Voor het komende jaar heb ik uiteraard ook veel 'dreams', de grootste hiervan is, naast het hebben van een fantastisch vervolg van mijn reis, te worden aangenomen bij de studie die ik heel erg graag wil volgen (voor zij die het nog niet weten: Bestuur en Organisatiewetenschappen in Utrecht). Daarna, maar daar ga ik eigenlijk wel van uit, hoop ik dat Ajax weer kampioen wordt. Wat ook nog hoog op mijn verlanglijstje staat is promoveren met Naarden H1, zodat we eindelijk uit die vernedelijke 4e klasse kunnen. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie allemaal voor dreams hebben voor het komende jaar!

Happy New Year vanuit Sydney!!

  • 03 Januari 2012 - 06:07

    Ruben:

    Yoo Snethje, mooie verhalen. Goed dat je het zo leuk hebt in de aus. Niet te veel slang oppikken, dan kan de rest van de wereld je niet verstaan. Maar voorlopig kan je nog met je thongs naar the beach, heaps burgers eten bij Maccas en losgaan op de d-floor. Succes met het plannen van de rest van je epische voyage. Ik ben nu aan het feesten in Whistler in de sneeuw, waar waarschijnlijk meer Aussies zitten dan bij jou in Sydney. Gelukkig ben je nog altijd trouw aan je club, ik had niet anders verwacht. Hou je haaks, en niet te hard zijn tegen de Aziaten, ze kunnen er niks aan doen.

  • 03 Januari 2012 - 07:55

    Brigitte:

    Ha Reinier! Aangezien Died nog ligt te slapen, neem ik de honneurs maar waar. Je begint al in een aardig ritme te komen daar, goed om te lezen!
    Groetjes vanuit een zeer besneeuwd en zonnig (slechts vandaag) Bettmeralp!

  • 03 Januari 2012 - 08:41

    Rutger:

    Sneth brother from another mother! Klinkt heerlijk, hier regent het de hele dag dus jaloers op die 30 graden en zon! Geniet er lekker van!

  • 03 Januari 2012 - 12:20

    Wilma:

    Hallo Reinier, leuk te lezen van al je avonturen in Australië. Geniet ervan en ik hoop dat je "dreams" uit mogen komen in 2012.

  • 05 Januari 2012 - 06:44

    Gerda:

    Dag Reinier,

    Leuk te lezen al je verhalen. Ik wens je een heel gelukkig en gezond 2012.
    Het regent en stormt hier maar; word heel jaloers op jouw zonnige berichten.
    Wens je een heel fijn vervolg op je reis en hoelang duurt je school nog? Tot einde januari?
    Veel suc6 en hartelijke groeten van de "Snetties" uit Heemstede.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 28130

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 Juli 2020

Wereldreis

07 December 2011 - 29 April 2012

Backpacken Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië

Landen bezocht: