Het paradijs wat Whitsunday's heet - Reisverslag uit Cairns, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu Het paradijs wat Whitsunday's heet - Reisverslag uit Cairns, Australië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu

Het paradijs wat Whitsunday's heet

Door: reiniersnethlage

Blijf op de hoogte en volg Reinier

24 Maart 2012 | Australië, Cairns

G'day,
Er is wel heel erg veel gebeurt de afgelopen tijd. Ik heb echt een geweldige periode erop zitten en heb het dus ook nog steeds erg goed naar mijn zin hier aan de oostkust. Ik ben net in Cairns aangekomen en blijf hier nu een week. Nog twee weken en dan zit mijn tijd er in australie er alweer op en ga ik verder in Azie. Ik hoop dat ik mijn pinpas hier snel weer terug heb, want echt veel geld heb ik niet meer over. Ik heb erg veel mazzel gehad met het weer, ook ik heb regen gehad, maar het had veel erger kunnen zijn. Er reden bijvoorbeeld al 5 dagen geen bussen vanuit Arlie beach naar Cairns maar sinds vandaag reden ze weer normaal, en ik kon gelijk mee dus. Het einde van mijn reis komt nu, ookal is het nog 5 weken, best wel snel dichtbij. Ik heb het hier echt nog steeds geweldig, maar ik kijk stiekem toch ook wel al wel weer uit om weer naar huis te gaan en jullie allemaal weer te zien. Maar eerst nog even 5 weken genieten en vette dingen doen!

donderdag 15 maart (Rainbow beach),
Echt zo'n heerlijke rustdag was dit. Vroeg opgestaan om het free brekky niet te missen, ik heb lekker veel gegeten, zodat ik de rest van de dag niet echt veel meer hoefde te drinken. Ik heb samen met Conrad een workshop boomerang maken gedaan. De mensen die mijn handschrift en tekenkunsten kennen, zullen begrijpen dat mijn boomerang niet de schoonheidsprijs verdient, maar ik vond het wel leuk om te doen. En Toen na een kleine 2 uur schilderen mijn boomerang af was, was ik eigenlijk best tevreden met het resultaat. Hierna gingen de meeste mensen van de fraser island tour weg met de bus, weer even afscheid nemen dus. Ik ben met Catherine nog even over het stand gelopen, en op het internet geweest. In de middag heb ik maar weer eens een wasje gedraaid, en mijn boek uitgelezen. In de avond noodles gegeten (het enige wat ik, naast het brekky heb gegeten vandaag), en mijn hele backpack weer opnieuw ingepakt.


vrijdag 16 maart,
Heel erg vroeg (kwart voor 6) opgestaan vandaag, omdat Catherine en ik op een dolfijn cruise gingen. Die hadden we gekregen van een duits stel, zij hadden de tour gedaan maar toen kwamen de dolfijnen niet en ze kregen dus een voucher. Deze cruise was niet echt geweldig, ik vond het een beetje te touristisch. We gingen eerst met een kleine boot ergens heen en daar kon je dan (tegen betaling) een dolfijn voeren. Hierna heb ik nog een tijdje moeten wachten voordat ik met de bus naar 1770 kon gaan. Uit de bus waar ik in ging kwam Tony opeens uit, hartstikke leuk om hem weer even te hebben gezien. En fijn om te horen dat het goed met hem gaat. De busreis was best wel lang, maar ik ben begonnen in het volgende boek van Alister MacLean wat ik lees, ik heb de vorige omgeruild. In de avond ik het hostel kwam ik Conrad weer even tegen, aardige gast is dat ook. Hij heeft nu even 2 weken vakantie van zijn periode in Afghanistan, waar hij binnenkort weer naartoe gaat.



zaterdag 17 maart (1770 castaway),
Ik had rustig de tijd om te ontbijten en naar de Tribal travel te gaan. Daar moest ik om 9 uur zijn voor een briefing. Ik had vandaag een tour waarbij je met een vliegtuigje naar een onbewoond (op 2 mensen in het lighthouse na) eiland ging. De groep bestond uit 11 mensen en die werden in 4 vluchten door pilot Bruice daarheen gebracht. Ik zat gelijk in de eerste vlucht en heb nog nooit zo'n angstige vlucht gehad. Het was een klein vliegtuigje en Bruice houdt ervan om iedereen het stuipen op het lijf te jagen. Dus we gingen omhoog en weer hard naar beneden, van links naar rechts. Het was best wel gaaf, maar hij vertelde nooit wat er ging gebeuren. Zo kwam ik ook een keer hard met mijn hoofd tegen het plafond terecht, vond 'ie geweldig. Op het island hadden we een grote tent die als keuken door moest gaan, en we hadden kleinere tenten om in te slapen (ging ik toch weer kamperen dus). Bruice vertelde nog even tussen neus en lippen door dat de twee gevaarlijkste slangen ter wereld op dit island voorkomen en dat die ook weleens door mensen gezien waren, altijd leuke weetjes. Het was heerlijk weer dus ik ben eerst even gaan kayaken, toch niet heel veel anders te doen. Daarna hebben we met de hele groep een wandeling gemaakt. De groep bestond trouwens eigenlijk alleen maar uit Engelsen, op een paar fransen na. We zijn door het bos naar een klein standje aan de andere kant gegaan. Heerlijk in de zon gezeten en gezwommen daar. De terugweg was over de rotsen en bijna iedereen, om mijzelf en 3 andere jongens na, keerde dus ook om. Toen wij echter een stukje verder waren, zagen we een hele grote storm aankomen, en hebben dus moeten haasten om niet doorweekt terug te komen, dat was gelukt. In de avond hadden we af en toen een bui, maar we konden wel rond het kampvuur zitten. We hadden een grote pot met eten meegekregen, was erg lekker. Echt regenen deed het in de avond niet meer gelukkig. We hebben nog even gezocht of we schildpadden op het strand konden vinden, maar dat lukte niet.

zondag 18 maart,
Ik werd rond 6 uur wakker, na weer eens een verschrikkelijke nacht (schijnt er allemaal bij te horen), op een veel te dun matje. En toen regende het opeens dus wel, het zag er ook niet echt naar uit dat dat nog zou gaan stoppen. We voelden ons nu dus echt 'castaway', omdat we moesten wachten op het vliegtuigje, en we wisten niet hoe laat het zou gaan komen. Rond half 11 hoorden we motoren en we wisten dat we gered waren. Ik heb in de ochtend nog een beetje door de regen over het stand gelopen, maar echt heel erg leuk was dat ook weer niet. Ik mocht op de terugweg voorin zitten, wat erg vet was. Hij vroeg van de twee die achterin zaten hun camera en die legde hij op zijn dashboard. Vervolgens ging hij hard omhoog en daarna weer net zo hard naar beneden, dit laatste had tot gevolg dat de camera door het vliegtuigje naar achteren zweefde. De rest van de dag bleef het regenen, waardoor ik verder ben gegaan in mijn boek, op het internet ben geweest en over het strand heb gelopen. In de avond heb ik de bus genomen naar het noorden; Arlie beach

maandag 19 maart (Arlie Beach),
Na een reis met de nachtbus, waarin ik nog best wel heb kunnen slapen, kwam ik om 7 uur aan in mijn hostel. Gelukkig kon ik gelijk terecht in mijn kamer, want het regent nog steeds. Ik ben dus ook lekker verder gaan lezen in mijn boek. Ik heb ook wel een beetje door de straat gelopen hier, want zo hard regende het ook weer niet de hele tijd. Het is als je ergens voor het eerst aankomt altijd even uitzoeken waar je gratis internet kan krijgen. In de avond weer lekker noodles gegeten en daarna vroeg gaan slapen.

dinsdag 20 maart (SV Whitehaven)
Het regende echt heel erg hard in de ochtend (net als de rest van de dag), en ik ging voor drie dagen op een boot, geweldig. Toen we de boot opkwamen werd ons het weerbericht voorgelezen, iedereen had de keuze om niet mee te gaan en het volledige bedrag terug te krijgen, want het zou alleen maar regen en onweer worden. Een paar mensen namen dankbaar gebruik van deze keuze, maar ik ging met nog 12 anderen dapper aan boord. Dit betekende trouwens dat we eten hadden voor 27 personen en maar met 16 op de boot zaten, was ik erg blij mee. De zee was redelijk ruig, er was mist waardoor we niks om ons heen konden zien en het regende katten en honden. Echt een pretje was het dus niet, gelukkig hadden we een erg leuke groep (zonder stelletjes) en goede crew. We hadden een groot, permanent, scherm boven het dek waar we zaten, en we konden dus redelijk droog zitten. In de groep waren drie andere nederlandse, een engelse en twee italiaanse gasten waarmee ik het goed kon vinden. Een van de twee Italiaanse kerels werd steeds witter en had duidelijk geen zeemans benen, hij hing dus ook al vrij snel over de rand van de boot. Toen we, na een barre tocht, bij Hayman Island waren aangekomen zijn we eerst maar even lekker gaan lunchen en daarna gaan snorkelen. Want nat worden dat zou toch wel gebeuren. We moesten 'stinger suits' aan, omdat er hier allemaal hele gevaarlijke stingers in de zee rondzwemmen, waar je niet door gestoken wil worden. Het snorkelen in het koraalrif (dit gebied is al Great barrier reef) was echt geweldig. Ik heb prachtige vissen gezien, heel veel ook, en het koraal was heel onwerkelijk om in het echt te zien. Ik was wel bang dat ik iets zou raken ofzo, is gelukkig niet gebeurt. Toen we weer op de boot kwamen stond de crew al klaar met handdoeken, thee en koekjes, dat is service waar ik van houd. Hierna zijn we weer een stukje gaan varen naar Hook island (de italiaan dacht dat het naar de captain was vernoemd, is niet zo...). We hebben daar in een bay een mooi plekje opgezocht voor de nacht, lekker rustig. We kregen heerlijke borrelhapjes met wat te drinken. En daarna zijn we gaan eten, was ook lekker. Het regende nog steeds, wel zachter, en we zijn allemaal redelijk vroeg gaan slapen.

woensdag 21 maart (SV Whitehaven)
Op een boot slapen is nou eenmaal niet echt heel erg comfortabel, dus zelfs nu ook niet. Maar een heerlijk ontbijtje met allerlei soorten meloen erbij, maakte dat weer goed. Het regende wonder boven wonder niet eens, de captain snapte er niks van. We zijn gaan varen naar het grootste island (Whitsunday island) en toen we echt op volle zee kwamen was het erg hefftig, golven 3 meter. De vier dutch guys vonden het natuurlijk leuk om voorop te gaan staan. Dat was ook echt gaaf om zo hard op en neer te gaan en dan de hele tijd golven over je heen te krijgen. Wij hadden de grootste lol, terwijl achterin de meeste mensen weer erg wit werden en een paar moesten dus ook weer over de rand van de boot hangen. Toen we stopten bij een bay aan de zuidkant van het island, was de zon zowaar door gekomen. We hebben een flinke buswalk gedaan en zijn uitgekomen bij het wereldberoemde Whitehaven beach. Hier zijn we een tijdje gebleven en daarna zijn we weer terug gegaan. Toen we bij de boot aankwamen kwam ik erachter dat ik verbrand was, dat had ik niet gedacht gisterochtend, want de zon was inderdaad echt doorgekomen. De lunch stond voor ons klaar toen we op de boot kwamen, brood met heel veel keuze aan beleg en een heerlijke koude pasta salade. We zijn een bay verder gaan kayaken, wat ook erg leuk was. Nick en ik zaten samen in een kayak en hebben zelfs een kleine haai gespot. Hierna hebben we een prachtige tocht gedaan om het island heen. Eerst met een prachtig ondergaande zon en later met een zelden overtroffen sterrenhemel. We dachten zelfs Mars te zien, ik weet niet of dat kan, maar het was in ieder geval een rood/oranje iets. We vonden pas erg laat een plek die geschikt was om te slapen, we hadden al gegeten toen we daar aankwamen. We hebben geslapen buiten op het dek onder de sterrenhemel, fantastisch.

donderdag 22 maart (SV Whitehaven)
Toen ik wakker werd, vrij vroeg, was er echt geen wolkje meer aan de lucht. Er waren drie kleine vogeltjes die hele zoete liedjes aan het zingen waren (knap als je deze snapt!). We werden echt wakker in het paradijs, zo mooi was het, het water prachtige blauw, de bomen heerlijke groen en de lucht hemelsblauw. We zijn gaan zoeken naar een mooie spot om te snorkelen, dat was jammer genoeg wel lastig. Omdat het zicht niet overal even goed was, uiteindelijk wel een oke spot gevonden. Weer veel vissen gezien, maar de eerste keer was toch vetter. We kregen weer een heerlijke lunch, chicken wraps, die we heerlijk in het zonnetje hebben kunnen eten. Jullie hebben misschien door dat deze drie dagen mij een beetje aan kerst deden denken, veel te veel (en heel erg lekker) eten. Na het snorkelen hebben we weer een mooie bushwalk gemaakt naar een soort grot met oude aborigional art erin. Dit was ook in een bay die erg dicht bij de volmaaktheid komt. Hierna zat onze trip er alweer op, de zeilen werden voor de laatste keer gehezen en we zijn naar de haven gevaren. We weren nog heel even vergezeld door een dolfijn. Rond half 4 waren we weer terug van deze prachtige trip. Ik ben na het inchecken in het hostel gelijk gaan hardlopen, had ik mezelf beloofd. In de avond hadden we met de hele groep afgesproken om ergens wat te gaan drinken, wat erg gezellig was. Iedereen was nog steeds moe van de afgelopen dagen en daarom werd het dus ook niet echt laat. Het was echt heel erg gaaf.


vrijdag 23 maart (Arlie beach)
Heerlijk weer een dagje waar niks voor gepland stond, maar waarop ik wel veel heb gedaan. Ik moest even wat nieuwe dingen kopen, waaronder weer een nieuw boek. Het was verschrikkelijk warm, dus ik heb lekker veel ijsjes bij de maccas gehaald. Ik heb eventjes gezwommen in het lagoon. En ik heb een mooie bushwalk gemaakt, wat alleen niet heel handig was op mijn flip flops. Ik kwam hier en daar weer bekende mensen tegen, en ik heb eventjes met wat mensen hier in australie gebeld. In de avond nog heel eventjes kort uit geweest met wat mensen die ik nog van fraser ken. Kortom een erg leuk, en toch ook nog wel druk dagje gehad.

zaterdag 24 maart (greyhound bus)
Voor vandaag mogen jullie helemaal zelf invullen wat ik heb gedaan, ik zal jullie de feiten meegeven als steuntje in de rug. Ik ging om 09:00 in de ochtend in Arlie beach de bus in, en stapte dezelfde bus weer uit om 20:30 weer uit in Cairns....

SWEET AS

  • 24 Maart 2012 - 23:02

    Mars:

    Lieve snethje ik ben heel erg jaloers..........

  • 26 Maart 2012 - 20:13

    Je Tante:

    Leuk Reinier, wat heb je het toch gaaf, ben weer helemaal op de hoogte. Zag via skype dat je al een beetje op een aussie begint te lijken, lekker bruin, relaxed en sportief. Heb nog even een kamer inspectie bij je thuis gedaan. Alles ziet er goed uit er is slechts één ajax foto van de muur.
    Zo, is er nu plaats voor een mooie vakantie foto.
    Heb je al een leuk australisch meisje ontmoet? Daar lees ik n.l niets over...., groetjes je tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 28126

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 Juli 2020

Wereldreis

07 December 2011 - 29 April 2012

Backpacken Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië

Landen bezocht: