Bergen, jungle en tropische stranden. - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu Bergen, jungle en tropische stranden. - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Reinier snethlage - WaarBenJij.nu

Bergen, jungle en tropische stranden.

Door: reiniersnethlage

Blijf op de hoogte en volg Reinier

19 April 2012 | Maleisië, Kuala Besut

G'day
Ik ben inmiddels aangekomen op Pualu Perhentian, een tropisch Island. En ik zit hier in een prachtig luxe resort, maar ik heb nog bijna niet op het strand gelegen, omdat dat gewoon niet mijn stijl is. Ik ben de hele dag actief bezig en vindt het geweldig. Maleisie is sowieso een prachtig land, wat een verschil met Australie. Ik heb een tijdje met een duitser samen gereisd, maar reis nu weer lekker alleen. Mijn volgende bestemming wordt weer een ander tropisch island, dus echt slecht heb ik het niet. Ik hoop dat in Nederland een beetje lekker weer is, ik ben namelijk al een hele tijd niets anders gewend dan boven de 25 graden met zon. En bedankt voor alle reacties op het vorige blog, erg leuk om te lezen dat ook mijn kaarten alweer zijn aangekomen. Nog anderhalve week en dan ben ik alweer terug, het gaat nu eigenlijk wel veel te snel. Ik zou hier wel nog een half jaartje willen blijven. Maarja er staat een vlucht geboekt, dus no worries! Veel leesplezier!

woensdag 11 april (Kuala Lumpur),
Ondanks dat het een beetje regende ben ik gewoon door de stad gaan lopen. En daar ben ik een aardige duitse gast tegen gekomen. Toen ik hem voor het eerst zag dacht ik eerst dat het een goede vriend van me was (barry), maar dat was hij dus (nog) niet. We zijn de rest van de dag samen door de stad gegaan. Eerst zijn we naar de Batu caves geweest, wat niet echt een grot was, maar meer een hele grote doorgang. Het was wel vet dat er een moeilijk groot gouden beeld voorstond en dat we 275 treden op moesten. Toen we terug wilden had ik alleen nog maar een briefje van 50 en ik moest 2 betalen, de chauffeur had dus geen wisselgeld. Ik ging even snel naar een restaurant en de man wilde me wel helpen, hij gaf me alleen 4x 10. Dus ik dacht eerst dat hij een foutje had gemaakt, maar hij had het express gedaan, omdat ik toch haast had zei hij. Na een minuutje een flinke discussie te hebben gehad kreeg ik toch nog mijn 5e tientje. Ze zien je hier echt puur als iets om winst op te maken, meer niet, maar dat lukt bij mij dus niet zo makkelijk. In de middag zijn we naar de beroemde Petronas Towers (of Twin towers) geweest, en hebben hier met bewondering omheen gelopen. Daarna zijn we een andere toren, de KL tower, op geweest. Op die manier konden we hoger dan bij de Petronas, en daar kan je sowieso heel moeilijk kaarten voor krijgen. We zijn best wel lang boven geweest, voor de sunset en KL by night. We hadden daar twee nederlandse meisjes ontmoet en zijn daarmee naar de night market in Chinatown gegaan. Hier hebben we beetje rond gekeken, maar ik heb nog niks gekocht. Ik ben er wel achtergekomen dat ik erg veel vrienden heb daar.

donderdag 12 april (kuala Lumpur),
We hebben in de ochtend beetje rustig in het hostel gehangen en uitgezocht wat we de rest van de tijd in Maleisie willen doen, want we gaan een stuk samen reizen. In ieder geval naar de Cameron Highlands. Het hostel waar we in slapen, back home, is echt heel erg chill trouwens. Ik betaal altijd liever iets meer zodat je wat betere kwaliteit hebt (betaal nu 8 euro per nacht). We zijn een busticket voor morgen gaan kopen, ook hier moesten er worden afgedongen. Daarna zijn we naar Times square geweest, een shopping centre waar ze een rollercoaster in hebben gebouwd. Ik werd er helemaal gek van dat ik ook hier moest afdingen toen ik een memory card wilde kopen, in normale winkels. Ik ben verder even alleen door de stad gaan lopen, hij wilde naar de kapper. Het is eigenlijk veel te warm en te vochtig om buiten, zonder airco, rond te lopen. Ik heb uiteindelijk nog een clamboe gekocht voor in de jungle. Daarna zijn we gaan eten in Chinatown weer, net als gister, en weer rondgelopen op de market. Deze keer wel dingen gekocht, erg goedkoop natuurlijk, en dus weer lekker afdingen. Eigenlijk gaat het nergens over als je bedenkt dat je soms moeilijk zit te doen over 20 cent. Maar dus toch weer leuke dvd's gekocht en wat t-shirtjes, eentje blijkt nu toch een beetje klein te zijn, maar de meisjes uit mijn kamer vonden dat het me prima stond.

vrijdag 13 april (Cameron Highlands),
We moesten best wel vroeg opstaan om te ontbijten en de bus te halen. Dit bleek uiteindelijk allemaal voor niets geweest toen de bus een uur later vetrok dan gepland was, dat zouden ze bij de NS niet moeten proberen, die zouden heel wat klachten krijgen, maar hier niemand die het erg vindt. De bus was zeker niet de beste bus waar ik ooit in had gezeten (en dat op een vrijdag de 13e...). Het werd dus ook best wel link toen we de bergen in gingen, we stegen uiteindelijk naar iets van 1400m. En we kwamen dus ondanks de steil van rijden van de chauffeur en de staat van de bus, veilig aan. Er moesten het laatste uur ook nog mensen staan, omdat er niet genoeg plekken waren. We kwamen veiling aan, maar niet droog. Het begon namelijk heel erg hard te regenen en we kwamen er snel achter dat de bus nou niet helemaal waterdicht was. Iedereen was dus nat, en de bagage die niet heel snel beschermt was ook. En weer vond niemand het erg, de locals konden zich niet druk maken, en de toeristen zagen het als 'part of the experience'. Toen we eenmaal in Tanah Rata waren, hebben we nog even twee uurtjes gewandeld. Het is hier een heerlijk Nederlands temperatuurtje (inclusief de regen dus), waardoor het hier in het weekend best druk wordt met locals.

zaterdag 14 april (Cameron Highlands),
We hadden voor vandaag, samen met drie internationale studenten uit Singapore, een tour van een halve dag geboekt. Dit was mijn eerste tour ooit, waarbij de meerderheid uit Nederland kwam. We zijn in een 4WD naar de thee plantage gegaan, erg gaaf om te zien. Na de factory in te zijn geweest, hebben we heerlijke thee kunnen drinken. Hierna zijn we verder de bergen in gegaan naar een uitzichtpunt, de wolken die we zagen waren prachtig (de Highlands staan niet bekent als heel erg zonnig). Ook hebben we nog even een kleine wandeling door het bos gemaakt, altijd leuk om van een guide te horen wat je allemaal kan eten en wat je met de andere dingen kan doen. Het begon erg hard te regenen en we hebben in de middag eerst met z'n vijven gelunchd en daarna een beetje bij het hostel gehangen. In de avond weer gaan eten bij een Indisch restaurant, omdat een van de studenten uit India komt kan hij ons precies vertellen wat alles is.

zondag 15 april (Taman Negara),
Het blijft vroeg opstaan, vandaag omdat Nils en ik een bus hadden naar de Taman Negara. Het was een klein busje waar nog twee andere Nederlanders in zaten. De chauffeur reed deze keer echt als een gek, met 140 km/h de berg afrijden vindt ik niet heel erg normaal, gezien het hoge aantal bochten dat hier zijn. Maarja we kwamen volledig veilig aan bij de boot, dus wat maakt het uit. Het maakte in zo verre uit dat we te vroeg waren bij de boot en dus 2 uur moesten wachten. Maar dat wachten was niet voor niks. De Taman Negara is het oudste regenwoud ter wereld, in de jungle zijn onder andere tijgers en olifanten. We gingen met z'n vieren op een longboat voor een trip die ook weer 3 uur duurde, maar echt vervelend was het niet. Ooit zag ik in het aardrijkskunde lokaal Micheal Palin op zo'n boot zitten en nu was ik er zelf, geweldig. Het was echt genieten om op die manier naar het kleine dorpje te gaan waar we gingen overnachten. We hadden een hostel voor 10 RM (2,5 euro) per nacht, was dus wel prima. Het begon rond een uurtje of 6 gigantisch hard te regenen, echt niet meer gezond, ik snap dus nu waarom ze het een regenwoud noemen. We hebben samen met een italiaan op een drijvend restaurant gegeten, door de stijgende rivier moesten we wel bijna zwemmend terug.

maandag 16 april (Taman Negara),
Ergens midden in de nacht was de stroom uitgevallen en daarmee dus ook de ventilator, ik had het erg warm toen ik wakker werd. We zijn na een ontbijt weer samen met Vito (de italiaan), een wandeling gaan maken. Eerst over de loopbrug en daarna een mooie tocht door de jungle. Het was erg warm en ook nog behoorlijk vochtig, het was daarom dat we het alledrie ook heel erg warm hadden (lees: heel erg aan het zweten waren). Toen we boven waren hadden we best wel een leuk uitzicht over de jungle, maar we waren ook nog even aan het bijkomen. De toch naar beneden was, zoals verwacht, moeilijker dan omhoog, zeker ook door de regen gister, waardoor het aardig glad was. Toen we op een vlak stuk waren begonnen we last te krijgen van de leeches, de bloedzuigers. Die letterlijk overal waren en ook met velen tegelijk op je schoenen te vinden waren. Dit was voor de italiaan erg vaak een reden om te beginnen te schreeuwen, of eigenlijk gillen, wat dus ook best wel weer grappig was. We hebben in totaal ongeveer 5 uur gelopen, en hadden dus zin in iets relaxt in de middag. We zijn uiteindelijk op een tour gegaan naar Orang Asli, dat zijn de originele bewoners van dit regenwoud. We waren met z'n drieen en een guide in het dorpje, waar we per boot gekomen waren, en het voelde vreemd. Je voelt je echt een tourist als je daar rond loopt, alle children kijken naar je en lijken afraid voor je te zijn. Het was wel weer erg interessant om te zien hoe ze daar leven en hoe ze jagen. In de avond begon het weer flink te onweren en viel de stroom dus ook nog een paar keer uit.

dinsdag 17 april (Pualu Perhentian),
Echt weer zo'n travel dag, vroeg opstaan om met een bus te gaan. Ik ga vanaf vandaag weer alleen verder, ik ga naar het noorden en Nils naar het zuiden. Het was wel oke om samen met hem te reizen, het is een aardige kerel, maar ik heb leuker reisgezelschap gehad. Ik werd met een mini busje helemaal naar Kuala Besut gebracht, met een buswissel en lunch in between. Vanaf daar heb ik de ferry genomen naar Pualu Perhentian (het kleine island). Dit was al best wel vet en gaf mee een beetje een expeditie robinson gevoel, we zaten in een klein speedbootje en gingen over een prachtige zee naar een of ander tropisch island. Ik heb daar een resort genomen (sangri la) op coral bay. Ondanks dat dit een prachtig resort is, is het toch binnen mijn budget om hier te slapen (20 RM voor een dorm is niet veel). Ik ben eerst maar even het eiland een beetje gaan verkennen, wat ik rennend gedaan heb. In de avond heb ik samen met iemand uit Alaska, uit mijn room, en twee hippies gegeten, was ook wel een kreeg grappig.

woensdag 18 april (Pualu Perhentian),
Ik heb vandaag een snorkeltour gedaan, die de hele dag duurde. Dit was echt geweldig, ik heb nog nooit zo mooi gesnorkeld. We zagen echt moeilijk veel vissen, een shark en een zeeschildpad. Het was leuk dat er ook nog wat aardige mensen op de tour waren, waar ik in de avond ook mee heb gegeten. De aziaten gingen natuurlijk massaal aan het coral zitten, dat hoort er ook bij. Het was ook best wel druk overal met andere tours. Toen we terug kwamen ben ik weer gaan rennen, ik heb in totaal 35 minuten gerend (helft van een hockeywedstrijd). Dit was best wel zwaar, rennen door het zand, en ook keek iedereen mij vanuit een luie positie aan alsof ik compleet gestoord was. In de avond een heerlijke bbq gehad op het strand.

Sweet As!

  • 19 April 2012 - 12:48

    Gerhard Kistemaker:

    Reinier, je kaart is aangekomen. Ontzettend bedankt, heel attent van je.
    Ik lees je blog later, moet nu weg.
    Reis voorzichtig,
    Groet, Oom Gerhard

  • 21 April 2012 - 19:52

    Nanny:

    Hey Reinier,
    Mooi daar he. En de theeplantages, waarvan ik inmiddels al zeker een kwart heb geconsumeerd, prachtig. Geniet er nog maar intens van, hier is het nog steeds te koud en nat, brr.
    Tot over een dikke week (gat nu snel!),
    liefs, nanny

  • 23 April 2012 - 07:04

    Gerda:

    Dag Reinier,
    Wat een prachtige belevenissen allemaal. Ik kan niet geloven dat je al zoveel maanden weg bent, maar als je leest wat je allemaal hebt meegemaakt dan weer wel.
    Over een dag of 6 kom je alweer terug. Dat zal een hele omschakeling zijn.
    Ik wens je nog ontzettend veel reisplezier de laatste dagen.
    Hartelijke groeten ook van oom Hugo Oscar en Bastiaan
    tante Gerda.

  • 24 April 2012 - 17:52

    Neef Oscar:

    Eeey neef!
    Weer een mooi reisverslag, en leuk om er weer van op de hoogte te zijn!
    Nog aan lianen geslingerd in de jungle?
    Geniet nog van je laatste week.
    Groeten,
    Oscar

  • 25 April 2012 - 19:41

    Mars:

    Veel plezier en hele veilige terug vlucht top sleper, we wachten op je !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 28091

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 Juli 2020

Wereldreis

07 December 2011 - 29 April 2012

Backpacken Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië

Landen bezocht: